Prywatny detektyw

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

Zamknij



Już od 26 lat na rynku usług detektywistycznych!

Postępowanie w przypadku utraty danych


Chyba nie ma osoby, która chociaż raz dziennie nie korzystałaby z dostępnych powszechnie technologii informatycznych. Telefon, komputer, dysk czy karta SD stały się nośnikami naszych najcenniejszych danych.

 

Większość dokumentów obecnie powstaje w postaci elektronicznej, a wiele z nich nigdy nie jest drukowane, często też zapominamy o ich powieleniu na „wszelki wypadek”. Tak samo dzieje się w przypadku zdjęć, ważnych maili, kontaktów. Niestety każda taka „przenośna baza danych” może w wyniku naszego błędu, wady mechanicznej lub ingerencji niepowołanych osób ulec zniszczeniu/usunięciu a cenne dane przepadną. Czy bezpowrotnie? Na szczęście w wielu przypadkach sytuacje taką da się uratować.
Utrata danych następuje zwykle z dwóch przyczyn: logicznych (programowych) lub fizycznych (sprzętowych). Kilka słów o tym czym różnią się powyższe sytuacje:

 

Uszkodzenia fizyczne (mechaniczne) – wielokrotnie trudniejsze do odtworzenia. Spowodowane np. zalaniem sprzętu, spaleniem, upadkiem urządzenia. Uszkodzeniu najczęściej ulegają tu elementy mechaniczne dysków twardych, takie jak głowice, silnik. W pozostałych nośnikach danych, uszkodzeniu ulega przede wszystkim materiał, na którym zapisane są dane.
Uszkodzenia logiczne mogą być spowodowane atakiem wirusa, przerwami w dopływie prądu, złośliwym oprogramowaniem, skokami napięcia itp. Ale również błędami spowodowanymi przez człowieka formatowanie dysku, uszkodzenie partycji poprzez niewłaściwe użycie narzędzi dyskowych, kasowanie plików.

 

Specjalistyczne firmy z branży data recovery często spotykają się z sytuacjami kiedy danym zgromadzonym na nośniku (telefon, komputer, karta SD, dysk etc.), najbardziej zaszkodziła nie sama awaria czy inna ingerencja w dane lecz użytkownik próbujący na własną rękę odzyskać utracone informacje! Nieudane próby sprawiają, że nawet późniejsze oddanie sprzętu w ręce profesjonalistów już niewiele może pomóc.

 

Odzyskiwanie danych to często skomplikowana i czasochłonna praca. Przede wszystkim wymagająca a) odpowiedniego sprzętu b) specjalistycznej wiedzy. Dobre laboratorium zajmujące się odzyskiwaniem danych potrafi poradzić sobie w większości sytuacji i przywrócić w całości lub części utracone informacje. Powszechne są niestety sytuacje kiedy klienci stają się największą przeszkodą w procesie przywracania danych. Niestety szkodzą też informatycy amatorzy, którzy w ramach tańszej opcji podejmują się takich prób. Skuteczność odzyskania danych po takich samodzielnych próbach gwałtownie się zmniejsza. Zwiększa się natomiast cena takiej usługi. Często zdarza się, że przez pomyłkę skasujemy jakiś ważny dokument, plik, zdjęcie lub co gorsza cały zasób danych znajdujących się np. w telefonie, dysku czy karcie SD.

 

Niestety równie często chcemy rozwiązać ten problem sami – licząc na oszczędność i bagatelizując problem. Pierwszym pomysłem jest najczęściej wyszukiwarka internetowa i liczne fora z milionem pomysłów oraz darmowych programów do odzyskiwania danych. Procent na sukces tej operacji oczywiście jest – niewielki, ale jest. Niestety metoda prób i błędów, zamiast przybliżyć do sukcesu skutkuje nieodwracalnymi zmianami uniemożliwiającymi odzyskanie utraconych informacji nawet przez specjalistów. Najlepszą metodą, jak wynika z naszych doświadczeń jest wyłączenie nośnika lub odstawienie na bok i niezwłoczne udanie się do specjalisty. Próby posługiwania się darmowym programem często powoduje nadpisanie części danych a co za tym idzie bezpowrotne ich usunięcie. Trzeba pamiętać, że każdy przypadek jest indywidualny i rada znaleziona w Internecie może jednym pomóc – innym zaszkodzić. Słabym pomysłem jest też “rozbieranie” sprzętu na własną rękę.

 

Jak sytuacja ma się do telefonów?

 

Jeśli chodzi o dane zawarte w telefonach komórkowych mogą być zapisane bezpośrednio na karcie (SD, micro SD) lub w wbudowanej pamięci telefonu. Pierwszą czynnością powinno być wyłączenie telefonu. Absolutnie nie należy podejmować czynności tj..: formatowanie karty czy próby odzyskania danych za pomocą darmowych programów. Często spotykamy się też z sytuacjami, w których klienci po utracie danych podejmują samodzielne próby ich odzyskania i nadpisują istotną zawartość nowymi informacjami. Nadpisanie może doprowadzić do ograniczenia liczby danych odzyskanych z telefonu, a w niektórych przypadkach uniemożliwić odzyskanie danych w ogóle. Musimy pamiętać, że programy do odzyskiwania danych mają zastosowanie tylko w konkretnych przypadkach, a niewłaściwie użyte mogą narobić więcej szkód niż pożytku. Odzyskiwanie danych z telefonu może trwać od kilku godzin do kilku dni roboczych a jest to uzależnione przede wszystkim od skali problemu.

 

Jakie informacje udaje się odzyskać?
wiadomości SMS i MMS
• poczta e-mail
• nagrania wideo
• zdjęcia
• kontakty (książka telefoniczna)
• dokumenty
• informacje o połączeniach wychodzących i przychodzących
• dane używanych aplikacjach,
• historia przeglądanych stron,
• i inne dane w zależności od urządzenia i systemu operacyjnego.


Strona Prywatnego Detektywa Leszka Sucheckiego
Kontakt z nami:
  • Biuro Detektywistyczne:
  • RO-MAN Sp. Z O.O.
    ul. Moniuszki 19,
    31-523 Kraków
    NIP: 676-005-66-99

Przyjedź do nas:
© 2017 Leszek Suchecki.